Rabu, 22 Februari 2012

Luang Phor Parn


Luang Phor Parn Sunantoe dikenali sebagai Pra Kroo Wiha Ragijjanugarn, lahir pada tahun 1875 (BE 2418), dan merupakan anak bongsu Encik Aaj dan Puan Im Sutawongs. Selepas kelahirannya, dia terima nama samaran "Parn", kerana tanda lahir merah di jari kecil tangan kirinya, yang dilihat sebagai sifat yang luar biasa. LP Parn menerima PENYELARASAN sebagai * Bikkhu Pertama April 1895 (BE 2438).

Luang Phor Parn disembah sebagai salah satu daripada 10 guru terbaik di Thailand. Beliau adalah murid terdekat Luang Phor Niam Wat Noi, Suphanburi, dan juga pengikut Luang Phor Nong Wat Klong Madarn. 2 guru besar beliau meninggal dunia dengan badan mereka masih utuh atau kekal. Luang Phor Parn meninggal dunia pada BE2480, tubuhnya juga kekal hingga ke hari ini.

Luang Phor Parn adalah seorang rahib guru meditasi yang memiliki pengetahuan ajaib. Pada Buddha Dhamma, dicatatkan bahawa dia telah mencapai enam syarat kepada melakukan mukjizat. Pada dasarnya dia mempunyai knowledge of precognition, out-of-body ability, mind detecting, and the ability to effect paranormal phenomena, etc.

Selain daripada itu, beliau juga memiliki negeri tertinggi Wipassana atau keupayaan untuk membersihkan fikirannya yang berhadas, dan dengan itu mengelakkan kelahiran semula.

Amulets Luang Phor Parn dikenali untuk menangkis bahaya semua jenis. Tambahan pula amulets beliau digunakan oleh banyak orang untuk menghasilkan air yang suci untuk menyembuhkan penyakit bahawa dalam beberapa tes belum disembuhkan oleh perbuatan modern. Azimat Luang Phor Parn sangat tersendiri dan serta-merta sering memaparkan Lord Buddha yang duduk di atas makhluk pembawa, yaitu Garuda, Hanuman, landak, ikan, ayam jantan dan burung.